Vissza a Fül orr gégészet oldalra

Felnőtt fül orr gégészet

Az emberek többsége évente legalább egy alkalommal átesik a felső légutakat érintő fertőzéseken.

A leggyakoribb betegségek az orrgarat meghűlése – vagy hétköznapi nevén a nátha –, a fülkürt hurut, az arc-, a homloküreg-, a torok- és a mandula gyulladásai, valamint az allergia. Bár többségük nem súlyos betegség, a kellemetlen tünetek enyhítése, valamint a szövődmények elkerülése érdekében a páciensek gyakran fordulnak miattuk háziorvoshoz, vagy fül-orr- gégészhez.

A felnőtt fül-orr- gégészet a szájüreg, a garat, a mandulák, a gége, az orrmelléküreg, a nyálmirigy, valamint a fülek betegségeire specializálódott tudományág. A kapcsolódó betegségek többsége pontos diagnózis esetén gyógyszeres kezeléssel általában nagyon rövid idő alatt meggyógyítható, de akadnak kivételek. A tartóssá váló fülgyulladások vagy az allergia gyógyítása, illetve élhetővé tétele mindig hosszú folyamat, de a krónikus gyulladások sokszor sebészeti beavatkozásokat is szükségessé tesznek.

A legtöbb betegség diagnosztizálására a felnőtt fül-orr- gégészeten azonnal lehetőség van, de akadhatnak olyan kórképek, amelyek értelmezéséhez kiegészítő vizsgálatokra van szükség. A bizonytalan eredetű nyaki duzzanatok hátterének megállapításához például fontos a szövettani elemzés és a radiológia alkalmazása, szédüléses és gyakori fejfájásos panaszoknál egy neurológus bevonása, a torokban érzett gyakori gombócérzés tapasztalásakor egy gasztroentrológus felkérése, míg visszatérő melléküregi gyulladásoknál a fogászati vizsgálat elvégzése is tanácsos.

Rengeteg olyan betegség kapcsolódik a felnőtt fül-orr- gégészet tudománykörébe, amelyek kapcsán a rendszeres szűrővizsgálatok elengedhetetlenül fontosak. Dohányosoknál vagy a daganatos betegségre hajlamosabb embereknél például elengedhetetlen a rendszeres rákszűrés, hiszen az időben felismert elváltozások lehetőséget adnak a korai beavatkozásra, ami bizonyos esetekben még gyógyszeres- és egyéb kísérő kezelésekkel visszaszoríthatók, nincs szükség operációra és szervi eltávolításokra.

A felnőtt fül-orr- gégészet a fenti problémák és betegségek felismerése, diagnosztizálása és gyógyítása mellett felkereshető még a következő esetekben:

• képalkotó vizsgálatok készítése és elemzése (röntgen, CT, MRI);
  • kontrollvizsgálattal egybekötött konzultációs beszélgetés és általános állapotfelmérés;
  • munkahelyi- és iskolai alkalmassági vizsgákhoz kapcsolódó hallásvizsgálat;
  • allergiagyanú esetén PRICK bőrteszt végzése;
  • krónikus kórképek gondozása;
  • receptre kapható készítmények felírása.